Återblick

Steve Jobs stora ögonblick

Varken Apples kunder eller konkurrenter kunde ana vad Steve Jobs hade i bakfickan när han steg upp på scenen på Macworld i San Francisco den 9 januari 2007. Den presentationen lär få personer glömma.

När #Iphone lanserades hade Apple gått från att vara redo för konkurs till att äga marknaden för portabla musikspelare. #Ipod hade blivit en dundrande succé och #Steve Jobs funderade på framtiden. Tanken på en surfplatta hade börjat växa fram, men Jobs och hans mannar bestämde sig för att lägga den tanken på hyllan och utveckla en telefon först.

Rykten om en mobiltelefon från Apple kom och gick under åren efter Ipodens lanseringen. Designförslag från glada entusiaster föreslog exempelvis olika former av Ipod med en telefonfunktion inbyggd och när Apples registrering av domännamnet iphone.org från den 16 december 1999 upptäcktes fungerade det givetvis som ytterligare bränsle på brasan.

Kort sagt – hela världen ville veta vad Apple skulle lansera, om de ens skulle lansera det och i sådana fall när de skulle lansera det.

Max 100 låtar

Varför Apple mitt i allt detta bestämde sig för att samarbeta med Motorola om att göra en Itunes-kompatibel telefon kan för många framstå som helt obegripligt, i synnerhet med tanke på att telefonens egenskaper garanterat gjorde den ointressant i samma ögonblick som den landade på marknaden.

Motorola Rokr hette telefonen i fråga, men Steve Jobs kallade den Itunes Phone. Den hade en begränsning på maximalt 100 låtar från Itunes. Att telefonen i övrigt inte föll Steve Jobs i smaken var något han inte direkt försökte dölja när han presenterade den:

Trots en påkostad reklamfilm med Madonna och rapparen Biggie föll Motorola Rokr ganska snabbt i glömska även om Motorola försökte hålla den vid liv genom att samarbeta med Apples konkurrenter vid lansering av senare modeller.

Ungefär samtidigt började rykten florera om att Google hade en egen mobiltelefon på gång, men den lanserades ett år efter Iphone under hösten 2008 och floppade hyfsat hårt. Den liknade för övrigt inte Iphone över huvudtaget, varken i yttre design eller i själva gränssnittet.

Två år efter Motorola Rokr presenterades det som skulle bli Apples nästa stora hit och kanske också Steve Jobs absoluta höjdpunkt under karriären. Fram tills lanseringen hade bloggare och journalister försökt lista ut vad det var Apple skulle lansera, vilket givetvis ledde till det ena ryktet efter det andra. En fotograf gick till och med så långt så denne lyckades fånga Steve Jobs pratandes i vad som senare visade sig vara en sen prototyp av Iphone när Jobs var med sonen på fotbollsträning.

"And boy, have we patented it"

– Detta är en dag jag väntat på i 2,5 år, sade Jobs. Det syns att han var minst sagt laddad och kanske också en smula tagen av ögonblicket vid lanseringen. Han började med att berätta om Apples två tidigare stora succéer, Macintosh och Ipod. Därefter satte Jobs igång med att presentera tre nya produkter. En Ipod med widescreenskärm, en telefon och en enhet för att kommunicera på internet berättade Jobs inför en till en början förvirrad publik. Jublet steg snabbt när Jobs förklarade att detta inte var tre separata produkter utan en enda.

Iphone.

Steve Jobs kunde inte låta bli att dra ut på hela händelsen, skoja lite med en bild på en Ipod med nummerskiva och sedan passa på och vara lite elak mot konkurrenter som Nokia, Palm, Motorola och Research In Motion som sumeriskt avfärdades som bakåtsträvare.

Enligt Jobs var nackdelarna med ett fast tangentbord stora och illustrerade det med hur det begränsade möjligheten att utveckla en produkt vidare, och vips så fanns en bild på Iphone framför publiken. Efter en presentation av multi-touch, tekniken för att göra det möjligt att navigera i Iphones gränssnitt med fingertoppen, kom det berömda citatet "And boy, have we patented it" .

Publiken på Macworld älskade Iphone. Och uppenbarligen gjorde allmänheten det också. All den hype som fanns runt Iphone gav givetvis lanseringen lite extra fart, men Apple annonserade också i en rad stora dagstidningar och påkostade magasin som exempelvis Wired för att nå ut till de stora massorna. Köerna sträckte sig kilometerlånga på lanseringsdagen. Om Apples nya konkurrenter inom mobiltelefonindustrin inte förstod det innan så lär polletten ha fallit ned i det ögonblicket – framtidens mobiltelefon var här.

En långsam revolution

Mitt i all hype var det kanske svårt att se Iphone för vad produkten egentligen erbjöd bortom snygg design och ett högt ha-begär. Det var då en minst sagt begränsad mobiltelefon med få funktioner utöver att man kunde ringa med den. Sms, anteckningar, e-post, kalender, väder, webbläsare, musikspelare, kartor, aktier, Youtube, kamera och bildvisningsprogram. Det var allt.

Precis som Microsoft senare gjorde med Windows Phone 7 var IphoneOS 1.0 en grund att stå på och bygga vidare från, snarare än en komplett produkt från dag ett. Användare av Iphone kunde inte skicka mms trots att telefonen hade en kamera som visserligen var medioker, men som ändå fanns där. Det gick inte att filma trots att telefonen hade klarat av det rent prestandamässigt, vilket de som låste upp telefonen snart kunde göra via tredjepartsprogram som inte direkt välsignats av Apple.

Fyra generationer Iphone.

Bild: Adrian Bengtson

Iphone såldes med fyra, åtta eller 16 gigabyte lagringsyta. Många klagade över att det varken gick att stoppa i ett extra minneskort eller byta batteri på egen hand, vilket varit närmast standard på i princip varenda mobiltelefon som sålts på marknaden fram till att Iphone lanserades. Det gick heller inte att kopiera, klippa ut och klistra in text och avsaknaden av tredjepartsapplikationer gjorde att Iphone löpte risken att snart bli en öde, men charmig, ö med ett fåtal applikationer och ikoner till en bunt webbsidor.

Det fanns ännu ingen #App Store och inga utvecklingsverktyg för att ta fram tredjepartsapplikationer för Iphone vilket effektivt hindrade utomstående att ta fram applikationer för telefonen. Istället menade Apple att omvärlden skulle ägna sig åt att ta fram webbaserade applikationer som kunde köras i webbläsaren #Safari i Iphone. Detta visade sig senare vara ett svepskäl då Apple helt enkelt inte var klara med #Xcode för IphoneOS, som operativsystemet hette på den tiden. Knappt ett år senare, i samband med att Iphone 3G släpptes, lanserade Apple också utvecklingsverktyg och App Store.

Något som både användare och kritiker omgående tog notis om var att Iphone saknade stöd för #Flash. Adobe gjorde återkommande utspel i medier och på konferenser och förklarade att de visst kunde, och senare också hade utvecklat Flash för Iphone, men inte fick släppa det till omvärlden för Apple. I april 2010 hade Steve Jobs fått nog och publicerade ett öppet brev där han i klara ordalag förklarade varför Flash inte hade någon framtid i Iphone och Ipad.

Det faktum att företaget Cisco råkade äga varumärket Iphone var en mindre petitess för Apple som valde att först lansera Iphone som produkt och därefter prata med Cisco om hur de skulle lösa problemet med namnet.

Låsa upp eller inte

Några ville givetvis inte vänta på det som skulle komma att bli App Store utan knäckte telefonen per omgående och började göra det möjligt att installera egenhändigt utvecklade applikationer. Resultaten av dessa modifieringar varierade givetvis i kvalitet. Ett av hacken gjorde det möjligt att använda vilken mobiloperatör man ville, vilket innebar att de som fick med sig Iphone tillbaka från USA kunde använda den i sitt hemland.

Eftersom Iphone var byggd för att initialt endast fungera i AT&T nätverk hade det vissa egenheter med sig. Det första var att telefonen inte stödde 3G utan endast edge (eller 2,5G som vissa kallade det för), detta beroende på att AT&T dragit fötterna efter sig och inte byggt ut sitt 3G-nät i den takt de borde. Detta var för övrigt heller inte i närheten av att vara klart när Apple senare lanserade Iphone 3G, vilket Steve Jobs redan under presentationen av den första Iphone avslöjade att Apple skulle göra.

I Sverige var det händelsevis endast Telia, Apples framtida partner vid lanseringen av Iphone 3G, som stödde edge så många passade på att bli Teliakunder för att kunna använda sina piratimporterade och hackade Iphone. Valde man att fortsätta använda andra operatörer fick man nöja sig med gprs för datatrafik vilket var ungefär lika upphetsande som att använda surfa via wep.

Givetvis var det också många som misslyckades med sitt hackande, som då var en minst sagt riskfylld operation, vilket gjorde att de satt med väldigt dyra fina mobiltelefoner som inte gick att varken reparera eller att använda till annat än exempelvis som brevpress.

Skrattet som fastnade i halsen

Konkurrenterna förstod först ingenting. Dåvarande giganten Research In Motion ägde företagsmarknaden med sina Blackberry-telefoner och deras dåvarande vd och grundare Mike Lazaridis trodde Steve Jobs bluffade när han demonstrerade Iphone för första gången inför allmänhetens ögon. I hans värld var det som Apple gjort helt enkelt inte möjligt.

Nokia, världens då kanske största tillverkare av mobiltelefoner, hade precis släppt sin företagstelefon E71 och fnyste åt Iphone med en kort fråga: "Inget 3G?"

Microsofts vd Steve Ballmer skrattade så att han nästan föll ur stolen när han fick en fråga om Iphone hade någon chans på marknaden:

Så här sex år senare kan man givetvis fnissa åt de tre forna mobilgiganternas reaktioner, men faktum är att Iphone tvingade mobilbranschen att tänka om, inte bara en utan två gånger.

Först och främst var Iphone en revolution ur ett design- och funktionsperspektiv där pekskärmar snabbt blev nästintill standard på många telefoner på marknaden.

Med App Store skapade Apple historiens första fungerande ekosystem för tredjepartsutvecklare för mobiltelefoner. Tredjepartsutvecklare kunde ett år efter lanseringen av den första IPhone-modellen utveckla och sälja sina applikationer och faktiskt tjäna pengar på det.

Microsoft tvingades tänka om med sitt Windows Mobile vilket resulterade i att plattformen skrotades helt och ersattes av Windows Phone 7. Nokia, som i en uppgörelse med Apple efter ett patentbråk får en slant för varje såld Iphone, har kastat ut allt det gamla och satsar hela företagets framtid på Windows Phone i produkter som Lumia 920.

Sony Mobile (tidigare Sony Ericsson), Samsung, HTC och andra tillverkare satsar på Android med ett gränssnitt som enligt många lånat mycket från Iphone.

Research In Motion tillhörde de företag som gjorde störst motstånd mot att bygga in pekskärmar i sina telefonmodeller med motiveringen att företagsanvändare inte ville ha dem. Nu står företaget på ruinens brant och satsar hela sin framtid på en ny modell med pekskärm.

Så här sex år senare har utvecklingen av Iphone och dess operativsystem stagnerat en aning. Scott Forstall som var en av de som var med och utvecklade den första Iphone-modellen blev chef över hela operativsystemet IOS innan han fick sparken.

Apples nära samarbete med Google har förvandlats till ett skyttegravskrig i det tysta där Googles kartor kastats ut ur Iphone som standardlösning för navigering i telefonen. Apples patent för multi-touch har varit en del av ammunitionen som Apple använt mot Samsung i en mycket utdragen juridisk kamp som förts i domstolar i USA, Europa och Asien och som ännu inte är över.

Allt detta till trots råder det ingen tvekan om att Apple med Iphone ställde en hel industri som stagnerat på näsan och tvingade dem att tänka om. Och ser man till Apple från 1997 fram till idag är det företagets absoluta höjdpunkt och produkten som tog dem till att bli världens främsta innovatör och inspiratör inom området för konsumentprodukter.

Här kan du se hela presentationen på 41 minuter när Steve Jobs presenterar Iphone.

Kommentarer
22 svar

Undvik julkaoset i fysiska affärer genom att pyssla ihop din egen fotobok som du kan ge bort i julklapp.

Enligt en rapport har försäljningen av Apple Watch rasat med 71 procent jämfört med föregående år, men Apples vd Tim Cook menar att försäljningen går bra.

Effektivitet i absolut toppklass från Seasonic till ett värde om närmare 3 000 kronor gömmer sig bakom senaste luckan i Geeks Julkalender!

Facebook har infört en ny funktion som ska göra det möjligt för användare att uppmärksamma Facebook på falska nyheter som sprids.

Tillverkaren Lenovo Moto släppte ingen ny smart klocka under 2016, och har heller ingen planerad inför nästa år.

Tsuro är en klassiker bland brädspel, och IOS-versionen lever upp till sin fysiska förlaga. Det är ett perfekt tidsfördriv för familjen i väntan på julklapparna.