Temple Run 2 fortsätter att slå rekord

Det är bara två veckor sedan Temple Run 2 debuterade i App Store. Spelet passerade 50 miljoner nedladdningar under torsdagen och slog det tidigare rekordet som Angry Birds Space satte 2012.

Omkring 13 dagar tog det för Imangi Studios Temple Run 2 att laddas ner 50 miljoner gånger till IOS- och Android-enheter. Samma siffror nådde Angry Birds Space upp till på 35 dagar, skriver Apple Insider.

Spelet kommer från en idé från det gifta paret Keith Shepherd och Natalia Luckyanova, båda grundare av Imangi Studios. Uppföljaren bygger vidare på första spelet som laddades ner 170 miljoner gånger. I juni förra året släppte Imangi Studios ett samarbete med #Pixar, Temple Run: Brave för att marknadsföra Pixars film.

“Temple Run har växt till något mycket större än oss”, sa Keith Shepherd. “Spelet har gått bättre än vi någonsin kunnat föreställa oss, och vi är stolta att spelare och fans har tagit emot uppföljaren med öppna armar på så pass kort tid.”

Temple Run släpptes den 17 januari i #App Store. Det tog gratisspelet mindre än 24 timmar att laddas ner över sex miljoner gånger och intog därmed förstaplatsen på topplistan för gratisappar. Nu har spelet ramlat ner till fjärdeplats i Sverige, men ligger fortfarande etta hos både Google Play och Amazon App Store.

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.