Hur Apple fick hjälp med att bygga Iphone

När Iphone lanserades 2007 blev det den en omedelbar succé. Men vad som har varit mindre känt är hur Apple precis som när de utvecklade Ipod, tog hjälp av utomstående bolag för att utveckla telefonen. Ett av dessa bolag har visat sig vara telefonbolaget AT&T.

2006 ringde telefonen hos Ralph de la Vega, en högt uppsatt chef hos den amerikanska telefonoperatören Cingular Wireless. De la Vega hade tidigare förhandlat med Jobs om att få sälja Apples kommande mobiltelefon och då Cingular Wireless var på väg att köpas upp av AT&T hade de la Vega tillgång till AT&T:s interna dokumentation. I andra änden av telefonen var Steve Jobs som hade en till synes enkel fråga: hur bygger man en riktigt bra mobiltelefon?

Jobs menade inte skärm, tangentbord, kamera och så vidare utan den interna radiodelen som skulle säkerställa att kommunikationen mellan Iphone och mobilnätet skulle vara så bra som möjligt.

De la Vega hade en manual från AT&T på drygt 1000 sidor som han erbjöd sig att skicka över till Steve Jobs. I manualen fanns beskriver hur alla delar av en telefon, från dess knappsats till kontakten för batteriladdaren, skulle se ut för att anses vara godkänd av AT&T. Steve Jobs lät förstå att han inte ansåg att den delen av AT&T:s dokumentation gällde Apple och fick därför undantag från denna specifikation.

Internt på Cingular Wireless började ryktena snabbt gå om Apples kommande telefon och hur den inte skulle byggas efter den specifikation som AT&T satt ner i det tusen sidor långa dokumentet, men då de la Vega hade skrivit på ett vattentätt sekretessavtal med Apple kunde han inte ens diskutera Iphone med sina egna chefer.

Resten är, som man brukar säga, historia. Iphone blev en ganska dyrköpt succé för AT&T men det var också det som gav den på många sätt föråldrade telefonoperatören en välbehövlig knuff i ryggen.

Läs hela historien hos Forbes.

Skriven av Joacim Melin

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör.

Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aime säger att IOS-spelet Super Mario Run inte kommer att dyka upp på den kommande konsolen Nintendo Switch, men en version för Apple TV kan inte uteslutas.