Du är hårdvaluta

KRÖNIKA. Användare av Instagram har säkerligen blivit både glada och lite mindre dito den senaste tiden. En ny briljant version av applikationen följdes av nya användarvillkor som låter företaget göra i princip vad de vill med dina bilder.

I de sociala mediernas barndom var det få, om ens någon, som funderade över vem som egentligen ägde innehållet. Företagen bakom tjänsterna, Myspace, Twitter och Facebook, levde på riskkapital och användarna drogs till tjänsterna som flugor till koskit. Men allt eftersom det blivit nödvändigt för tjänsterna att tjäna pengar så har företagen bakom dem tvingats försöka göra pengar på det enda innehåll de egentligen har - nämligen användarnas.

Sakta men säkert har vi sett hur Facebook återkommande försöker ändra sina användaravtal till sin (och därmed sina annonsörers) fördel, Twitter har under hösten ändrat reglerna för tredjepartsutvecklare och samtidigt presenterat förändringarna som inte nödvändigtvis kan anses vara till användarnas, eller tredjepartsutvecklarnas, fördel. Exempelvis kan en tweet med en länk till en tidningsartikel generera ett "twitter card" som är betydligt större och längre än 140 tecken och som också kan innehålla filmklipp eller stora bilder från Twitters mediapartners. Du som mobil användare kan inte blockera eller tacka nej till detta.

Google har genom sitt Google plus hittat ännu ett sätt att få oss att frivilligt ge dem information om oss själva utan att behöva dra den ur oss.

Och så var det dags för Instagram att skjuta sig själva i foten. Den extremt uppskattade fototjänsten köptes som bekant av Facebook i höstas och redan då var det ett antal användare som drog öronen åt sig och oroade sig för tjänstens framtid. Instagram och Facebook skulle dock fortsätta vara separata företag, hette det från de nya ägarna, och vi hade inget att oroa oss för.

Så kritiken tystnade sakta men säkert, men tog ny fart denna vecka då Instagrams nya användarvillkor presenterades. Det råder numera ingen tvekan om hur Instagram ska generera intäkter till den nya ägaren, då Instagram i ett kort stycke i användarvillkoren meddelar att de numera har rätt att sälja dina bilder till annonsörer och andra utomstående intressenter, och att de som köper bilderna bland annat har rätt att använda dem i annonser. Du själv får inte en krona för besväret om just din bild blir utvald, utan det är så att säga priset du betalar för att få använda Instagram gratis.

Det finns två vägar att gå i framtidens sociala medier. Antingen betalar du för dig i form av att du faktiskt använder pengar för att köpa dig tillgång till tjänsten, eller så betalar du för dig i form av din uppmärksamhet, eller i form av det innehåll du skapat i ett socialt nätverk.

Om det rådde någon som helst tvekan om att de glada dagarna inom sociala medier är över så kan jag meddela att de tog slut denna vecka. Antingen betalar du för dig med din tid, din uppmärksamhet och ditt innehåll (Twitter, Facebook, Instagram, Google plus), eller så betalar du en avgift och slipper fundera över allt detta (Flickr, 500px, App.net). Jag hade gärna sett fler sociala nätverk inom den senare kategorin, och kanske kommer de under 2013.

Tills dess kliver jag av Instagram. Detta blev droppen som fick bägaren att rinna över.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
48 svar

Amazon Echo, Google Home och Homepod kan snart få sällskap av en motsvarande smart assistent från Facebook.

Adobe meddelar på sin nyhetsblogg att Adobe Flash Player läggs ner.

Den 16:e augusti kommer Nokia och HMD presentera sin nästa flaggskeppsmobil i London.

Roomba-dammsugare har inte bara samlat upp damm åt användarna, de har också kartlagt bostäderna. Nu vill Irobot sälja kartadatan för att förbättra smarta hemmet-tjänster och produkter.

Den fjärde betaversionen av IOS 11 för utvecklare har precis släppts. Betan innehåller uppdateringar av notiscenter, ikoner, Airdrop med mera.

Microsoft förtydligar nu att Paint inte kommer att försvinna, men att det kommer flytta till Windows Store där det kan laddas ned gratis.