Svenska utvecklare

Från barndomsdröm till verklighet: Pacha Mama Studios

Sverige är något av en föregångare när det gäller att få fram utvecklare och applikationer för IOS. Vi tog ett kort snack med Aleks Subosic på Pacha Mama Studios som nådde förstaplatsen på App Store med sitt första spel, Tachi Pachi.

Historien om Pacha Mama Studios är inte helt olik många andra små utvecklare: det började med en idé, några vänner och en ocean av inspiration.

- Det låter kanske lite klyschigt men allt började faktiskt med att jag vaknade en morgon och tänkte ”jag ska fan i mig ta och göra ett spel!”. Varför inte? Efter att ha ägnat ofantliga mängder timmar med en spelkontroll i handen är det ett ganska logiskt steg tycker jag, berättar Aleks Subosic.

Efter att han tagit upp idén med några av hans närmaste barndomsvänner vänner hakade alla på projektet utan att blinka.

- Det kändes helt grymt att alla var så entusiastiska! Att göra egna spel är ju en gammal barndomsdröm som vi alla har burit på sedan man satt och spelade pixliga Nintendospel i slutet av 80-talet. Egentligen var det kanske inte konstigt att alla var så peppade på idén, berättar Aleks Subosic.

Ingen av medlemmarna i Pacha Mama Studios hade någonsin jobbat med något ens i närheten av spel. Med en hobbymusiker och en programmerare i gänget bestämde de sig rätt snabbt för att om de skulle göra ett spel skulle de göra allt helt själva och från scratch.

- Sagt och gjort började vi på nätter och helger lära oss att programmera och illustrera. Tittar man tillbaka på några av de första skisserna nu är det nästan så att det vrider sig i magen, berättar Aleks Subosic med ett skratt.

Enkelt att nå ut som oberoende utvecklare

Efter några kasserade spelidéer fastnade de till slut för det som efter många sömnlösa nätter, arga flickvänner och tupplurar på deras ”riktiga” jobb blev Tachi Pachi det första spelet från Pacha Mama Studios.

- Att det blev just ett iPhonespel beror förstås delvis på att det är ett grymt sätt för independentutvecklare att nå ut med sina kreationer men också på att det är ett spelmedium som även rätt oerfarna utvecklare med lite vilja, svett och tårar kan lära sig behärska, berättar Aleks Subosic.

Att arbeta med Apple beskriver Aleks som "för det mesta smärtfritt", men deras långa ledtider för att godkänna uppdateringar kan i vissa fall vara förödande.

- Bara någon dag efter lanseringen hade Tachi Pachi tagit sig upp på 1:a plats på svenska betaltoppen i App Store och alla recensioner var enormt positiva med uteslutande 4:or och 5:or i betyg. Spelarna diggade verkligen Tachi Pachi! Tyvärr hade den första versionen en rätt allvarlig bugg som drabbade iPhone 4 användare och gjorde att spelet kraschade helt random, berättar Aleks och fortsätter:

- Oss tog det några ynka timmar att korrigera buggen men för App Store tog det ca två veckor att godkänna uppdateringen. Under de två veckorna var det naturligtvis många sura miner hos spelare med iPhone 4 som ju betalat för ett spel som kraschade titt som tätt, berättar Aleks.

De som drabbades av buggen blev arga och började skriva negativa kommentarer till spelet vilket gjorde att Tachi Pachi tappade fart för ett slag.

När App Store efter vad Aleks beskriver som "två otroligt frustrerande veckor" godkände uppdateringen och buggen var fixad hade det redan resulterat i ett tapp på topplistan och flera mediokra recensioner av spelet. Trots allt detta är gänget på Pacha Mama Studios "sjukt nöjda" och de har också lärt sig vikten av att förekomma buggar och kommunicera med sina kunder.

Framtiden då?

- Planen har aldrig varit att skapa ett one-hit-wonder. Vi har massvis med idéer som väntar på att realiseras och om det är något Tachi Pachi lärt oss så är det att ingenting är omöjligt. Det är bara att våga jaga sina drömmar! Vi kommer att fortsätta göra spel och på kuppen hoppas vi göra världen till en lite gladare plats. Pretentiöst va?", säger Aleks Subosic med ett leende.

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.