Uppförsbacke för Microsoft Surface

KRÖNIKA. Att slå sig in på marknaden för surfplattor är inte helt enkelt. Fråga bara Microsoft som inte nått de framgångar med surfplattan Surface som företaget initialt hoppades på.

Förväntningarna på Microsoft Surface har varit stora. Inte minst efter att Microsoft själva visade upp Surface i början på hösten utan att meddela varken datum för försäljningsstart eller några prislappar. När Surface funnits på marknaden ett tag så tycks inte Microsofts strategi fungerat. Företaget har enligt uppgifter i The Wall Street Journal beställt mellan tre miljoner och fem miljoner enheter för att möta efterfrågan under den vanligtvis så lukrativa julhandeln, men analytiker som All Things D intervjuat säger att Microsoft sannolikt inte kommer sälja fler än drygt en halv miljon exemplar under det sista kvartalet där december månad ingår.

Anledningarna till de pessimistiska prognoserna är dels att Microsoft satt en för hög prislapp, 499 dollar (drygt 3 300 kronor) och det är utan en rad tillbehör som exempelvis tangentbordet, och dels att distributionskanalerna för Surface är alldeles för begränsade. I USA är Surface än så länge endast tillgänglig via Microsofts egna 31 butiker butiker, plus 34 tillfälliga butiker som satts upp för julhandeln, vilket kan jämföras med exempelvis Apples butiker som för närvarande är 250 till antalet enbart i USA. Samtidigt skyndar Microsofts partners ut sina versioner av surfplattor som kan köra Windows 8 inte enbart i USA utan också i resten av världen. Lanseringen av Microsoft Surface hade inte heller riktigt samma drag under galoscherna som Apple brukar kunna trumma fram vid sina butiker. Vid ett fåtal av Microsofts egna butiker fanns det köer inför lanseringen av Microsoft Surface, men det visade sig att åtminstone en av butikernas köer innehöll mestadels personer som också var anställda på Microsoft.

Blandade recensioner av Microsoft Surface och Windows 8 har inte gjort saken bättre för mjukvarugiganten från Redmond vars vd Steve Ballmer i en intervju med CNBC inför lanseringen av Surface konstaterade att han "inte tyckte det fanns en enda produkt på marknaden som levererade vad kunderna ville ha".

Frågan allt fler ställer sig är onekligen vad de ska med Microsoft Surface till. Produkten tycks liksom replikanterna i Blade Runner ha en livslängd på fyra år, det är åtminstone så länge Microsoft själva tänker släppa uppdateringar för denna första version av sin surfplatta. Detta är i sig inget att hetsa upp sig över, då exempelvis Apple slutade uppdatera den första generationens Ipad efter endast två år, men till skillnad från Apple så har Microsoft redan nu meddelat hur länge en Surface kommer att kännas "levande" och aktuell.

Microsoft, inte Apple, är Microsofts huvudvärk

Det är svårt att sätta fingret på vad problemet med Microsoft och deras Surface egentligen är. Kanske är det deras helt orealistiska förväntningar på att deras få butiker skulle ha milslånga köer med köpsugna kunder vid lanseringen av Surface.

Kanske är det deras minst sagt krystade första presentation av Surface som saknade i princip allt det bra från Apple-presentation av Ipad innehåller.

Kanske är det Steve Ballmers sedvanligt klumpiga uttalanden om konkurrenterna (läs: Apple och Ipad) där han avfärdar allt som än så länge sålts i hundratals miljoner exemplar med en kommentar om att inget som finns på marknaden ännu är vad kunderna egentligen vill ha, vilket visar att han och hans företag både saknar koll och dessutom är arroganta.

Kanske är det Microsofts sedvanligt klantiga marknadsföring, som när tv-legenden Oprah Winfrey twittrade om hur bra Microsoft Surface är, men hon använde en Ipad för att göra det.

Kanske är det att Microsoft försöker få köerna utanför sina butiker att se längre ut än vad de egentligen är genom att skicka dit hundratals av sina egna anställda för att spela entusiastiska kunder.

Kanske är vi Ipad-användare lite malligare och lite drygare över att vi har köpt oss en produkt som faktiskt fungerar och som dessutom säljer bättre än isglass i Sahara, men Microsoft hade inte förlorat på att vara mer ödmjuka och faktiskt hitta en öppning på marknaden där de faktiskt kan leverera en produkt som fungerar utifrån vad de själva kan leverera, istället för att gå rakt mot en produkt som har 50-60 procent av marknaden, ett fungerande ekosystem med applikationer och tillbehör och till slut också ett distributionsnätverk som är anpassat för vilka som i slutändan ska köpa produkten.

Jag kanske har fel, men Microsoft Surface är en produkt som i princip var död redan innan den släpptes. Inte för att hårdvaran i sig är usel, för den tycks hålla god kvalitet, och inte för att Windows 8 RT är uselt, även om det inte finns allt för många applikationer till det ännu, utan för att Microsoft gjorde en Microsoft: de glömde att det är år 2012, inte år 2002, och de glömde att deras position på marknaden inte längre är vad den en gång var. Och de har uppenbarligen inte förstått att omvärlden inte har glömt det.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
14 svar

Redaktionen tänder det andra ljuset, provar julmust och högtalare, busar med kollegorna och så kommer det julkort.

Fjärde luckan i Geeks Julkalender har öppnats, och idag är det ASUS som lockar med fint erbjudande på datorn ROG Strix GL702VM, och erbjuder surfplattan ZenPad 10 Z300M som pris i en tävling.

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.