Tummen ner för reklam på nätet

Adobe har gjort en undersökning som visar att 68 procent av konsumenterna stör sig på internet-reklam. Mer än hälften vill ha en ogilla-knapp för att klaga på företag och varumärken.

Undersökningen har genomförts i USA på uppdrag av Adobe. Företaget menar att marknadsförare misslyckas med att nå ut till publiken på nätet. Hela 68 procent anser att webbannonser bara är irriterande. En ogilla-knapp efterfrågas också av mer än hälften för att kunna demonstrera missnöje mot varumärken och produkter på Facebook.

Adode har tagit fram all illustrerande grafik. Se hela i ett videoklipp i slutet av artikeln.

Konsumenter är mycket mer positiva till traditionell reklam. Två tredjedelar, 66 procent, tycker att tv-reklam är effektivare än annonsering på nätet. Hälften tror inte att banner-annonser fungerar. Ynka tre procent föredrar att se reklam på sociala plattformar.

<div style="float:right;padding-right:10px;padding-bottom:10px;">

</div>– Undersökningen borde bli en tankeställare för många marknadsavdelningar. De har inte inte lyckats bygga relationer med konsumenterna på nätet och nu är det på tiden att ställa frågan till sig själva vad man kan göra för att kommunicera mer målinriktad och skapa dialog med olika kundsegment, säger Jens Bengtsson, chef för Digital Marketing på Adobe i Norden i ett pressmeddelande.

Adobe har så klart några idéer om hur man kan vända utvecklingen. Företag och varumärkten måste ”erbjuda innehåll som känns angeläget och relevant och upplevelser som engagerar människor istället för att störa”. Adobe trycker också på vikten av att mäta vad som fungerar och inte.

Förutom att jämföra digital och traditionell reklam visar undersökningen också konsumenternas allmänna inställning till marknadsföring. 13 procent anser att reklam och marknadsföring är bland yrken som bidrar mest till samhället. 92 procent pekar ut lärare och 88 procent forskare. Till och med politiker får bättre poäng än marknadsförare.

Undersökningen gjordes av Edelman Berland och besvarades av 1000 konsumenter över 18 år, samt 250 professionella marknadsförare. Den genomfördes mellan 8-16 oktober 2012.

Skriven av Ida Blix

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.