Tummen ner för reklam på nätet

Adobe har gjort en undersökning som visar att 68 procent av konsumenterna stör sig på internet-reklam. Mer än hälften vill ha en ogilla-knapp för att klaga på företag och varumärken.

Undersökningen har genomförts i USA på uppdrag av Adobe. Företaget menar att marknadsförare misslyckas med att nå ut till publiken på nätet. Hela 68 procent anser att webbannonser bara är irriterande. En ogilla-knapp efterfrågas också av mer än hälften för att kunna demonstrera missnöje mot varumärken och produkter på Facebook.

Adode har tagit fram all illustrerande grafik. Se hela i ett videoklipp i slutet av artikeln.

Konsumenter är mycket mer positiva till traditionell reklam. Två tredjedelar, 66 procent, tycker att tv-reklam är effektivare än annonsering på nätet. Hälften tror inte att banner-annonser fungerar. Ynka tre procent föredrar att se reklam på sociala plattformar.

<div style="float:right;padding-right:10px;padding-bottom:10px;">

</div>– Undersökningen borde bli en tankeställare för många marknadsavdelningar. De har inte inte lyckats bygga relationer med konsumenterna på nätet och nu är det på tiden att ställa frågan till sig själva vad man kan göra för att kommunicera mer målinriktad och skapa dialog med olika kundsegment, säger Jens Bengtsson, chef för Digital Marketing på Adobe i Norden i ett pressmeddelande.

Adobe har så klart några idéer om hur man kan vända utvecklingen. Företag och varumärkten måste ”erbjuda innehåll som känns angeläget och relevant och upplevelser som engagerar människor istället för att störa”. Adobe trycker också på vikten av att mäta vad som fungerar och inte.

Förutom att jämföra digital och traditionell reklam visar undersökningen också konsumenternas allmänna inställning till marknadsföring. 13 procent anser att reklam och marknadsföring är bland yrken som bidrar mest till samhället. 92 procent pekar ut lärare och 88 procent forskare. Till och med politiker får bättre poäng än marknadsförare.

Undersökningen gjordes av Edelman Berland och besvarades av 1000 konsumenter över 18 år, samt 250 professionella marknadsförare. Den genomfördes mellan 8-16 oktober 2012.

Skriven av Ida Blix

Den som använde datorer på 80- och 90-talet kommer säkerligen att småle åt veckans fredagsvideo, signerad komikern Eddie Izzard.

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.

Pokémon Go blir inte det sista spelet som låter dig leka med fantasirika kreatur i telefonen. Magikarp Jump är den senaste titeln till IOS och Android.

Den sänkta ljudnivån innebär att Spotify nu ligger på samma nivå som Tidal och Youtube, något som hyllas av ljudfantaster.

En ansökan från Apple till den amerikanska kommunikationsmyndigheten avslöjar att företaget börjat testköra mobila höghastighetsuppkopplingar.

Igår var det hela 40 år sedan det episka rymdäventyret krönte vita duken och skapade historia på ett sätt förändrade en ung 99mac-redaktion.