Internet Explorer tar marknadsandelar

Det hände mycket i webbläsarvärlden i oktober om man ska tro The Next Web. Internet Explorer 10 lanserades, Google fortsatte att tappa marknadsandelar med Chrome och Mozilla fick ta tillbaka Firefox 16 på grund av ett säkerhetshål.

Mellan september och oktober har Internet Explorer, IE, ökat med 0,50 procentenheter. Firefox å sin sida förlorade 0,09 procentenheter. Chrome ramlade ner hela 0,31 (mer än de gjorde i september). Safari tappar 0,05 procentenheter och ligger på stadigt på omkring 5 procent. Opera lyckades öka med 0,01 procentenheter. Emil Protalinski från TNW har [URL="http://"http://thenextweb.com/2012/11/01/ie9-..."]analyserat siffrorna från oktober[/url].

Diagram baserat på data från Net Applications. Det visar hur de olika webbläsarnas marknadsandelar ändrats över tid. Eller inte ändrats kanske vi ska säga, mest händer det mellan olika versioner av webbläsarna.

Internet Explorer
Med 54,13 procent växer IE återigen och det ser ut som att webbläsaren kommer att behålla sin halva av marknadsandelarna ett bra tag till. Windows 8 är släppt och eftersom Windows 7 inte kommer att få IE10 någon gång snart är det helt upp till det nya operativsystemet att fortsätta utvecklingen.

IE9, det senaste och bästa från mjukvarujätten i Redmond fram till förra fredagen, tog 20,11 procent av marknaden i oktober (en ökning med 0,66 procentenheter) och passerade därmed en av fem-markören för första gången. IE8 förlorade 0,41 procentenheter, men det är fortfarande världens populäraste webbläsare. IE7 tappade 0,19 procentenheter och IE6 0,37 (och tappade med det allt den lyckades öka med i september). Alla väntar på att den ska ramla ner under 5 procent, men det kommer dröja ett par månader till. Till och med Microsoft vill att den ska dö, men Kina håller fast vid den.

Firefox
Med 19,99 procent har Firefox igen förlorat sin femtedel av marknaden. Firefox 16 har bara 5,84 procent, men det beror helt enkelt på att den inte funnits tillgänglig en hel månad än. Firefox 15 har 7,82 procent, den har tappat 3,09 procentenheter. Firefox 14 har tappat 2,13 och Firefox 13 0,16. Firefox är duktiga på att få ut nya versioner till sina användare, men det är fortfarande ingenting mot Googles Chrome.

Chrome
Chrome har 18,55 procent och ligger precis bakom Firefox. The Next Web har tidigare trott att septembers fall med 0,27 procentenheter var en engångsföreteelse, men också i oktober tappar webbläsaren. Det är inte längre självklart att Chrome är på väg förbi Firefox.

Chrome 22 har 15,02 procent av marknaden, en ökning med 13,25 procentenheter. Chrome 21 tappade 13,63, Chrome 20 tappade 0,11 och Chrome 19 tappade 0,03. Majoriteten av användarna har uppgraderat till den senaste versionen och Chrome 23 är snart redo för lansering.

Emil Protalinski har tidigare sagt att IE9 kommer gå om IE8, att Chrome kommer gå om Firefox och IE10 kommer växa stadigt innan året är slut. Det första påståendet kommer att vara på håret, det andra ser osäkert ut och det tredje kan gå hur som.

The Next Web, TNW, har tittat på statistik från Net Applications som använder data från 160 miljoner unika besökare varje månad. Tjänsten övervakar 40 000 sajter åt sina klienter.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
34 svar

Ida och Amanda har tagit över studion och pratar bland annat om nästa Iphone, Ipad Pro och fri surf på semestern. Missa inte!

För att inleda den här helgen med några goda skratt bjuder vi på en video med några ungar som får undersöka äldre teknik.

Sju år efter Transmit 4 uppdaterar nu utvecklarna Panic sin omtyckta filhanterare Transmit till version 5.

Apples videoapp Clips uppdateras med Disney-karaktärer så som Kalle Anka och Buzz Lightyear och får också många nya grafiska element.

Nu är det möjligt att betala för Itunes och appar via mobilräkningen också i Sverige – i alla fall om man är kund hos Tre eller Telenor.

Tack till reboot81 för detta #nyhetstips!

Spotify tar bort appar specifikt gjorda för ett antal högtalare och satsar istället på Spotify Connect eller Chromecast Audio.