Tusen låtar i din ficka

ÅTERBLICK. En gång i tiden, strax innan jul 2001, så ramlade det in ett paket till undertecknad. I paketet låg en kubformad (!) kartong med bilder på Bob Marley, och en vit tingest kallad Ipod.

Den hade en liten hårddisk på fem gigabyte, ett typsnitt vid namn Chicago som hämtats från den första Macintosh-modellen, ett vansinnigt smart scrollhjul och en stor, fet, firewire-anslutning på den övre kortsidan. Phil Schiller var mannen som låg bakom scrollhjulet.

Baksidan var i rostfritt stål, inte helt olikt det på den första Iphone-modellen. Tillsammans med en låsknapp och ett hörlursuttag var det allt du fick om du köpte en Ipod.

Åtminstone såg det ut så. För när du började använda din Ipod så förstod du snart att det du höll i inte var vilken produkt som helst. Undertecknad hade avverkat flera mp3-spelare tidigare, och dissat samtliga. Minidisc hade åkt ut snabbare än man kan säga "flopp" och som många andra fanns det allt som oftast en portabel cd-spelare som sällskap till och från jobbet.

Steve Jobs introducerar Ipod.

När Ipod hade landat i handen så var det slut med snurrande plastskivor i innerfickan.

Att ha en Ipod på den här tiden var något exotiskt och speciellt. Detta var innan Ipod ens gick att synkronisera med en Windowsbaserad dator, innan Itunes ens fanns för Windows. Så folk glodde, tittade, pekade och bad till och med att få hålla lite i den och bara snurra på hjulet.

Att Apple gjort allt för att Ipod skulle lyckas kändes och syntes verkligen. De anlitade ett externt företag, Pixo, som under två stränga ögon tillhörande Steve Jobs hade utvecklat det grafiska gränssnittet och man kan inte annat än att buga sig inför ett enormt väl utfört arbete.

Själva Ipoden designade Jonathan Ive och under dåvarande hårdvaruchefen Jon Rubenstein (senare chef för Palm, chef på HP och i dag på en längre semester enligt ryktet) byggde Tony Fadell och Michael Dhuey och deras team den interna hårdvaran.

Sedan lanseringen den 23 oktober 2001 har Apple sålt över 300 miljoner Ipods. En del har förvandlats till skrot, andra ligger i en byrålåda och dammar.

Apples första reklamfilm för Ipod.

Det är inte ovanligt med två-tre Ipod av diverse modeller som ingen vill använda längre i byrålådan. Den första generationens Ipod fungerar fortfarande utmärkt och står på finhyllan här på redaktionen tillsammans med andra designklenoder som är väl värda att lyfta fram.

Har du kvar en så släng den inte - Ipod är en av världens främsta milstolpar inom produktdesign och jag har svårt att se någon annan produkt från Apple eller annat företag som så framgångsrikt kombinerar effektiv, minimalistisk och ändå otroligt genomtänkt design på det sätt som Ipod gör.

Idag är det elva år sedan Ipod började säljas i USA. En dag väl värd att minnas tycker vi.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
5 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.