Obegriplig uppdatering av iPod nano

TEST. En ny iPod nano har landat på redaktionen och vi har tittat, klurat och funderat på vad man egentligen ska med den till. Med en ny-gammal formfaktor som nickar gillande mot iPod touch kliar vi oss på hjässan och frågar: vad ska man med en iPod nano till?

Den förra modellen av iPod nano var charmig, smidig och lättanvänd. Man kunde montera den i ett armband och använda den som armbandsur, och man kunde utan att blinka lämna den till sina barn utan att behöva oroa sig för att den skulle gå sönder. Nu har Apple valt att lämna den gamla formfaktorn och istället gå över till en ny som liknar den fjärde generationens iPod nano en hel del. Men frågan är bara - varför?

Den sjunde generationens iPod nano har en större skärm, 2,5 tum för att vara exakt, och erbjuder 240 x 432 pixel i upplösning med 202 pixlar per tum. Det går att se på video på den, men det är minst sagt på gränsen.

Vidare är skärmen en enda stor touchskärm och den enda knappen på framsidan är den numera välbekanta hemknappen som vi också återfinner på iPhone, iPod touch och iPad. Men det finns ingen App store för iPod nano, det finns ingen wifi-anslutning och givetvis inget 3g eller bättre. Kort sagt, detta är ungefär som en väldigt liten, väldigt stympad och väldigt otillgänglig iPhone eller iPod touch, och den närmaste jämförelsen vi kan göra är en iPad mini med en enda lagringsstorlek, inget wifi och inget stöd för mobila nätverk som 3g eller lte, och utan stöd för App store.

Vi kopplar in den och synkroniserar över lite musik från iTunes. Det går blixtrade snabbt, om ordvitsen ursäktas, via lightning-anslutningen och sju hela plattor är överförda på några sekunder.

Inte för att det saknas funktioner i iPod nano - den har inbyggd radiomottagning för fm-bandet, bluetooth 4.0 för trådlösa hörlurar och andra bluetooth-enheter, accelerometer, videouppspelning, bilder och musik via iTunes.

Men det är inte där problemet ligger, utan snarare är problemet att det du får om du köper en iPod nano är just vad du får. Det finns inte längre några spel eller andra program att köpa via iTunes till iPod. Kanske är det inget jätteproblem om man funderar på att ge en sådan här till sina barn, men med en prislapp på 1 495 kronor för 16 gigabyte lagringsutrymme (den enda modell som erbjuds) är det å andra sidan inte självklart att det är just en julklapp till ungarna.

Dagen efter att vi packat upp och testat iPod nano släppte Apple en uppdatering för enheten. Vad som uppdaterades är högst oklart, åtminstone om man ska utgå från informationen i iTunes:

iPod nano (7th generation)
Version 1.0.1

• Support for iPod nano (7th generation)

Apples nya hörlurar, en rad olika färgmöjligheter på skalet och lightning-kontakt för laddning och synkronisering till trots är det svårt att hitta någon uppenbar anledning till denna uppgradering annat än att fortsätta driva på försäljningen av iPod lagom till jul.

Ipod nano har helt enkelt för liten skärm, för hög prislapp och obefintliga expansionsmöjligheter i form av extra programvaror för att kännas intressant. Kanske är den ett alternativ för de som motionerar och vill ha en tunn och lätt musikspelare som dessutom fungerar med Nikes motionscensorer, men om det är värt 1 500 kronor är upp till var och en att avgöra.

Lyssna också gärna på vår podcast på måndag där vi diskuterar iPod nano ytterligare.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
17 svar

Den här veckan pratar Ida Blix och Andreas Eklöv om Apples planer för eget videomaterial, rykten om Apple Watch, nya Nokia 8 och om Apples Smart Connector.

Det är fredag och det firar vi med att titta på den senaste filmen från en drönare som flugit över Apple Park.

Affinity Photo för Ipad såldes till en början till ett reducerat pris, men nu berättar utvecklarna att det lägre priset blir kvar.

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Med några nya videoklipp demonstrerar Apple IOS 11-funktioner för Ipad och Ipad Pro.

Apple och Paypal är bara några exempel på företag som efter händelserna i Charlottesville i USA tar krafttag mot hatsajter.