Apple näst största varumärket

Interbrand gör en årlig rankning av världens varumärken. I år har Apple tagit ett rejält steg uppåt och hamnar som nummer två efter Coca Cola.

Coca Cola har haft första platsen under många år när varumärkeskonsulterna på Interbrand värderar världens stora varumärken.

Förra året värderade varumärkeskonsulterna på Interbrand Apple till 33,5 miljarder dollar vilket räckte till en åttonde plats. I år står företaget för den största ökningen och värderas till 76,6 miljarder dollar, det motsvarar ungefär 500 miljarder svenska kronor.

Amazon ökade näst mest och fick i år en tjugonde plats. Google, Samsung och modeföretaget Burberry ökade också mycket.

Interbrand kollar på tre faktorer när de värderar världens varumärken. Hur går det med finanserna för varumärkets produkter eller tjänster? Vilken roll spelar varumärket när konsumenterna ska välja vad de ska köpa? Slutligen kollar Interbrand hur duktigt varumärket är på att leverera enligt förväntningarna.

Skriven av Ida Blix

99mac får finbesök i form av Ulrika Viklund och Måns Kronkvist Brusbäck från filmtjänsten Plejmo. Det blir snack om bio, film, videoformat och ett supersvårt quiz i slutet.

Imorgon är det Earth Day, vilket 99mac uppmärksammar med en tjusig video från NASA som fotat vår planet under ett år.

Vissa exemplar har telefonen Huawei P10 har monterats med långsammare lagringsminne, vilket Huawei skyller på bristande tillgång på komponenter.

En skaderapport som läckt ut från Apple tyder på att personal testar ett par AR-glasögon på företagets campus.

Poddcast-spelaren Overcast uppdateras, och får en mörk ikon för premiumanvändare samt stöd för uppspelning av avsnitt direkt på Apple Watch.

I samband med Jordens Dag skänker Apple en dollar till Världsnaturfonden för varje köp i företagets butiker som genomförs med Apple Pay.