Apple näst största varumärket

Interbrand gör en årlig rankning av världens varumärken. I år har Apple tagit ett rejält steg uppåt och hamnar som nummer två efter Coca Cola.

Coca Cola har haft första platsen under många år när varumärkeskonsulterna på Interbrand värderar världens stora varumärken.

Förra året värderade varumärkeskonsulterna på Interbrand Apple till 33,5 miljarder dollar vilket räckte till en åttonde plats. I år står företaget för den största ökningen och värderas till 76,6 miljarder dollar, det motsvarar ungefär 500 miljarder svenska kronor.

Amazon ökade näst mest och fick i år en tjugonde plats. Google, Samsung och modeföretaget Burberry ökade också mycket.

Interbrand kollar på tre faktorer när de värderar världens varumärken. Hur går det med finanserna för varumärkets produkter eller tjänster? Vilken roll spelar varumärket när konsumenterna ska välja vad de ska köpa? Slutligen kollar Interbrand hur duktigt varumärket är på att leverera enligt förväntningarna.

Skriven av Ida Blix

Den som använde datorer på 80- och 90-talet kommer säkerligen att småle åt veckans fredagsvideo, signerad komikern Eddie Izzard.

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.

Pokémon Go blir inte det sista spelet som låter dig leka med fantasirika kreatur i telefonen. Magikarp Jump är den senaste titeln till IOS och Android.

Den sänkta ljudnivån innebär att Spotify nu ligger på samma nivå som Tidal och Youtube, något som hyllas av ljudfantaster.

En ansökan från Apple till den amerikanska kommunikationsmyndigheten avslöjar att företaget börjat testköra mobila höghastighetsuppkopplingar.

Igår var det hela 40 år sedan det episka rymdäventyret krönte vita duken och skapade historia på ett sätt förändrade en ung 99mac-redaktion.