Apple näst största varumärket

Interbrand gör en årlig rankning av världens varumärken. I år har Apple tagit ett rejält steg uppåt och hamnar som nummer två efter Coca Cola.

Coca Cola har haft första platsen under många år när varumärkeskonsulterna på Interbrand värderar världens stora varumärken.

Förra året värderade varumärkeskonsulterna på Interbrand Apple till 33,5 miljarder dollar vilket räckte till en åttonde plats. I år står företaget för den största ökningen och värderas till 76,6 miljarder dollar, det motsvarar ungefär 500 miljarder svenska kronor.

Amazon ökade näst mest och fick i år en tjugonde plats. Google, Samsung och modeföretaget Burberry ökade också mycket.

Interbrand kollar på tre faktorer när de värderar världens varumärken. Hur går det med finanserna för varumärkets produkter eller tjänster? Vilken roll spelar varumärket när konsumenterna ska välja vad de ska köpa? Slutligen kollar Interbrand hur duktigt varumärket är på att leverera enligt förväntningarna.

Skriven av Ida Blix

Det går numera att direktsända videoinnehåll i Facebook från datorer. Funktionen får även bredare stöd för att fungera med externa strömningsprogram.

Snart får Google Maps en funktion där du lättare kan berätta för dina vänner exakt var du befinner dig eller när du borde vara framme.

Efter att en hackergrupp hotat att radera hundratals miljoner IOS-enheter svarar nu Apple med ett officiellt uttalande.

Apple köper automatiseringsappen Workflow som har blivit hyllad för sitt komplexa men lättillgängliga verktyg. Appen har nu gjorts gratis i IOS.

Efter att ha höjts till skyarna rasar nu aktien för Fingeprint Cards AB, efter att företaget varnat för ett ännu sämre kvartal än väntat.

Bildredigeringsappen Snapseed har fått nya funktioner i uppdatering. Bland annat har nu appen ett filter för dubbelexponering och en funktion som gör att det går att ändra ställning genom tredimensionella modeller.