Apple näst största varumärket

Interbrand gör en årlig rankning av världens varumärken. I år har Apple tagit ett rejält steg uppåt och hamnar som nummer två efter Coca Cola.

Coca Cola har haft första platsen under många år när varumärkeskonsulterna på Interbrand värderar världens stora varumärken.

Förra året värderade varumärkeskonsulterna på Interbrand Apple till 33,5 miljarder dollar vilket räckte till en åttonde plats. I år står företaget för den största ökningen och värderas till 76,6 miljarder dollar, det motsvarar ungefär 500 miljarder svenska kronor.

Amazon ökade näst mest och fick i år en tjugonde plats. Google, Samsung och modeföretaget Burberry ökade också mycket.

Interbrand kollar på tre faktorer när de värderar världens varumärken. Hur går det med finanserna för varumärkets produkter eller tjänster? Vilken roll spelar varumärket när konsumenterna ska välja vad de ska köpa? Slutligen kollar Interbrand hur duktigt varumärket är på att leverera enligt förväntningarna.

Skriven av Ida Blix

Veckans avsnitt avhandlar hörlurarna Beats X, Mobile World Congress, rykten om nya Ipad-modeller samt ögonskanning.

Varje fredag brukar 99mac tipsa om något roligt från världens största videoarkiv Youtube. Idag uppmärksammar vi självklart Steve Jobs som skulle ha fyllt 62 år idag.

Version 10.2.1 av IOS minskar risken för att Iphone 6 och 6S ska stänga av sig plötsligt enligt Apple.

Apple väntas nästa månad presentera uppdaterade modeller av Ipad, men de kraftfullare modellerna kan börja säljas först till sommaren enligt en ny rapport.

I en uppmärksammad video på Twitter börjar en Iphone 7 Plus ryka och smälter av överhettning. Apple säger nu att de utreder händelsen.

Googles moderbolag Alphabet stämmer taxitjänsten Uber och anklagar bolaget för att ha stulit teknologi.