HBO satsar på den nordiska marknaden

Amerikanska HBO, som bland annat producerar och distribuerar flera uppskattade tv-serier, kommer till Sverige i oktober i en satsning på strömmande video för de nordiska länderna.

Med tv-serier som Game of Thrones, Entourage, The Sopranos, Sex and the City, True Blood och Six Feet Under har det amerikanska tv-bolaget HBO etablerat sig bland tv-tittare som skapare av högkvalitativ underhållning. I USA har de närmare 30 miljoner kunder anslutna till sitt kabel-tv-nät och många av deras tv-serier har köpts in av svenska tv-kanaler.

I mitten av oktober lanseras den strömmande videotjänsten HBO Nordic, en satsning skräddarsydd för det nordiska länderna. Tjänsten innebär full tillgång till HBO:s utbud för en fast månadskostnad som utlovas bli under 10 euro (cirka 100 kronor).

Svenska kunder kommer att kunna ta del av nya avsnitt redan dagen efter premiären i USA och det med svensk textning. #HBO Nordic startar i mitten av oktober och kommer att leverera material i HD-upplösning, upp till 1080 som i USA.

En del avundsjuka blickar riktas nu på de nordiska länderna från amerikanskt håll eftersom motsvarande tjänst inte finns i USA. Där krävs ett fast kabel-tv-abonnemang för att ta del av HBO:s innehåll. En separat tjänst som bara leverar strömmande video finns inte, trots att många efterfrågar det.

I Sverige har HBO slutit avtal med ett antal distributörer. En av dessa är TeliaSonera som med över 900 000 kunder är störst i Norden på iptv. Samtidigt presenterade Samsung vid hemelektronikmässan IFA i Berlin att HBO Nordic kommer att finnas förinstallerad på deras produkter som tv-apparater, surfplattor, smartphones och blurayspelare.

Satsningen på strömmande tv och film i Sverige har tagit fart ordentligt under detta år. HBO Nordic kommer bara veckor efter nyheten om Netflix Sverigelansering. Båda tjänsterna startar under hösten. Lägg därtill Telias Play+ som lanserades i juni och Viaplay som funnits ute ännu längre samt public service-tjänsten SVT Play.

För att strömmande tv och film på allvar ska kunna konkurrera med traditionell tv krävs möjligheten att på ett enkelt sätt konsumera innehållet från soffan i vardagsrummet. Antingen direkt i tv-apparaten som med till exempel Samsungs "Smart TV" eller via digitalbox likt Telias iptv.

Apples satsning på vardagsrummet är Apple TV, men möjligheterna är än så länge begränsade och Apple själva kallar det "ett hobbyprojekt". Dagens Apple TV är främst avsedd för film och tv-serier från iTunes Store samt vissa utvalda tjänster som just Netflix.

Sedan förra året har rykten om en tv-apparat från Apple kommit allt oftare. Men de senaste ryktena under sommaren har pekat på att Apple snarare jobbar på en form av digitalbox som ska överbrygga skillnaderna mellan traditionell tv och digitalt innehåll hämtat från internet.

Mycket är fortfarande oklart kring denna satsning men Apple ska enligt uppgifter ligga i förhandlingar med bland annat kabel-tv-leverantörer i USA. När och om vi får se frukten av detta återstår att se, en lansering i höst har nämnts men inga konkreta rykten finns ännu.

Kommentarer
27 svar

Prognosen är att 2017 blir ett fantastiskt år för mobiltelefoner, och här är de olika tillverkarnas flaggskepp som är värda att hålla koll på.

Efter Pokémon Go och Super Mario Run blir nästa mobilspel från Nintendo det taktiska rollspelet Fire Emblem Heroes.

LG håller event dagen innan mobilmässan Mobile World Congress, och spås visa upp sitt nya flaggskepp LG G6.

Google vill utöka Android bland USA:s lågbudgettelefoner, och tar därför satsningen Android One till landet senare i år.

Apple tros lansera en andra generationens Apple Pencil under ett event i mars i tillsammans med nya modeller av Ipad Pro.

Apple släpper omfattande uppdateringar till sina musikappar Logic Pro X för Mac OS och Garageband för IOS, med flera nya funktioner.