Facebook för iPhone snabbare i omarbetad version

Facebook har nu släppt en helt omarbetad version av sin populära app för iPhone, som det ryktades om tidigare i sommar. På ytan ser den välbekant ut, men prestandan är mycket bättre.

Facebook har närmare en miljard aktiva användare varje månad, varav över hälften använder Facebook mobilt. Deras applikation för iPhone är en av de mest nedladdade och använda, men samtidigt en av de mest kritiserade. Undermånlig prestanda och ständiga buggar har irriterat användarna.

Därför var det en välkommen nyhet när New York Times i slutet av juni skrev att Facebook höll på att ta fram en helt omarbetad applikation med väsentligt förbättrad prestanda. Istället för att bygga upp innehållet med HTML5 likt webbapplikationer skulle appen använda Objective-C, Apples programmeringsspråk som är standard för iOS-appar.

Idag ser vi frukten av detta arbete när Facebook nu släppt version 5.0. Listan på nyheter är kort men innehåller några viktiga punkter:

We've rebuilt the app so it’s faster and easier to use.
* Scrolling through news feed is faster than ever
* New banner lets you tap to quickly see more stories – no need to refresh
* Photos open fast and close with one downward swipe
* Instant access to your notifications

99mac snabbtestar

Redaktionen har testat den nya appen och utseendemässigt ser den mycket bekant ut. Det är ingen ny design förutom enstaka detaljer här och var, som vid visning av bilder. Känslan är dock mycket bättre än tidigare. Gränssnittet svarar snabbare vid scrollning och vid varje tryck på skärmen. Det kan fortfarande ta tid att ladda in nytt innehåll, men inläsningen låser inte appen så att allting känns som sirap vilket var vanligt i de tidigare versionerna.

För den som sedan tidigare använder Facebooks applikation är detta en mycket trevlig uppdatering, både i stort och smått. Uppdateringen rekommenderas och som vanligt finner du den i App Store.

Kommentarer
9 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.