Facebook för iPhone snabbare i omarbetad version

Facebook har nu släppt en helt omarbetad version av sin populära app för iPhone, som det ryktades om tidigare i sommar. På ytan ser den välbekant ut, men prestandan är mycket bättre.

Facebook har närmare en miljard aktiva användare varje månad, varav över hälften använder Facebook mobilt. Deras applikation för iPhone är en av de mest nedladdade och använda, men samtidigt en av de mest kritiserade. Undermånlig prestanda och ständiga buggar har irriterat användarna.

Därför var det en välkommen nyhet när New York Times i slutet av juni skrev att Facebook höll på att ta fram en helt omarbetad applikation med väsentligt förbättrad prestanda. Istället för att bygga upp innehållet med HTML5 likt webbapplikationer skulle appen använda Objective-C, Apples programmeringsspråk som är standard för iOS-appar.

Idag ser vi frukten av detta arbete när Facebook nu släppt version 5.0. Listan på nyheter är kort men innehåller några viktiga punkter:

We've rebuilt the app so it’s faster and easier to use.
* Scrolling through news feed is faster than ever
* New banner lets you tap to quickly see more stories – no need to refresh
* Photos open fast and close with one downward swipe
* Instant access to your notifications

99mac snabbtestar

Redaktionen har testat den nya appen och utseendemässigt ser den mycket bekant ut. Det är ingen ny design förutom enstaka detaljer här och var, som vid visning av bilder. Känslan är dock mycket bättre än tidigare. Gränssnittet svarar snabbare vid scrollning och vid varje tryck på skärmen. Det kan fortfarande ta tid att ladda in nytt innehåll, men inläsningen låser inte appen så att allting känns som sirap vilket var vanligt i de tidigare versionerna.

För den som sedan tidigare använder Facebooks applikation är detta en mycket trevlig uppdatering, både i stort och smått. Uppdateringen rekommenderas och som vanligt finner du den i App Store.

Kommentarer
9 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.