Apple tar bort kritiserade reklamfilmer från nätet

Vid öppningsceremonin för OS i London sände Apple tre reklamfilmer som bland annat kritiserats för att dumförklara Mac-användare. Nu framkommer det att filmsnuttarna försvunnit från både Apples officiella webbplats och Youtube-kanal.

Det hör inte till ovanligheterna att Apples reklam orsakar uppståndelse, ofta i positiv bemärkelse. Reklamfilmen 1984, som släpptes vid lanseringen av Macintosh, har belönats med en mängd utmärkelser och kampanjen ”Get A Mac” blev en långkörare med över 60 avsnitt.

Apples reklamfilmer vid OS-invigningen i London blev dock inte lika uppskattade. De tre videosnuttarna, som går under namnen ”Basically”, ”May Day” och ”Labor Day”, slog ett slag för möjligheten att få hjälp av en så kallad Genius (supportpersonal) med allt ifrån att skapa bildkollage till att skicka inbjudningar till en födelsedagsfest.

Kritiker menar dock att de senaste reklamfilmerna är banala och dumförklarar Mac-användare. Reklammannen Ken Segall, som tidigare arbetat tillsammans med Steve Jobs, skriver bland annat på sin personliga blogg att han inte hört en enda positiv kommentar om den senaste kampanjen.

Nu rapporterar Macrumors att Apple tagit bort reklamfilmerna från både företagets webbplats och den officiella Youtube-kanalen. Det hör visserligen inte till ovanligheterna att Apple raderar äldre marknadsföringsmaterial, men Genius-kampanjen är bara en månad gammal och videosnuttar från så långt bak som 2010 är fortfarande publicerade på Youtube.

Enligt Apples pr-byrå var dock reklamfilmerna endast avsedda att användas på OS-invigningen.

Skriven av Andreas Dimestam
Kommentarer
4 svar

Flex 2 är en av Fitbits budgetmodeller och den första som är så vattentålig at det går att simma med den. 99mac beger sig till badhuset för att testa!

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Skjut dig fram genom rymden i den senaste delen av action-spelet Galaxy on Fire, som släpps idag till Iphone, Ipad och Ipod Touch.

Snart kommer det kanske gå att att hyra filmer i Itunes så kort som två veckor efter att filmerna haft premiär. Men är det tillräckligt för alla som vill se nyare film hemma?

Under julhelgen kan det lätt bli stressigt och det är mycket att göra, ett sätt att lugna ner hjärnan är att använda digitala att-göra-listor som stillar planeringsstressen.

Det vankas både tävling och specialpris runt kylaren Silent Loop när Inet och Be Quiet intar dagens lucka. Rulla igång rimfabriken och bege dig till jukalendern!