MWSF 2007: Apple lanserar iPhone

Så kom tillslut dagen då ryktena om Apples iPhone besannades. Under kvällens Macworld-keynote i San Francisco presenterades för första gången den ryktesomspunna mobilen iPhone från Apple. Trots de senaste veckornas uppståndelse över att Linksys släppte en egen produktserie med samma namn inriktad på Skype-telefoni väljer alltså företaget lansera sin egenutvecklade mobil under samma namn.

- Revolutionerande användargränssnitt baserat på tryckkänslig skärm
- Sync av video och musik via iTunes
- Docka
- Enkelt att starta flerpartssamtal i iChat-stil
- Mail-liknande gränssnitt för att hantera e-post i form av POP och IMAP. Stöd för HTML-brev.
- Samarbete med Yahoo för e-post
- Påbörjat samarbete med Google som till en början ger Google Earth till iPhone

Teknikfakta
- Widescreen
- Tryckkänslig skärm med multi touch
- 2 megapixlar kamera
- WiFi och Bluetooth
- Högtalare
- 11,6 mm tjock
- Fem timmars taltid
- Stöd för GSM och EDGE (ej 3G)
- 4 GB för 499 dollar och 8 GB för 599 dollar. Inkluderar abonnemang hos Cingular med två års bindningstid

Innehåller bland annat programvaror/funktioner för
- Coverflow för bläddring i media
- Safari
- Kalender
- Mediauppspelning
- Yahoo Mail
- Chatfunktion
- Widgets
- Google maps

Mer info hittas på www.apple.com/iphone

Uppdatering: Rättade prisuppgifterna.

Kommentarer
279 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.