Seagate köper Samsungs hårddiskar

Samsungs hårddiskdivision tas över av Seagate. Samarbete kring SSD startas.

Samsung är inte bara inblandat i stämningsansökningar
Ryktena att Samsung skulle lämna hårddiskmarknaden visade sig stämma. För blygsamma 8,6 miljarder kronor köper Seagate upp Samsungs hårddiskdivision. Hälften av köpesumman ska betalas kontant och resten i aktier. Samsung äger därmed 9,6% av Seagate. Samsung i sin tur ska använda Seagates produkter i sina datorer.

Företagen ska samarbeta kring professionella lagringsmetoder. Vidare ska företagen inleda ett samarbete genom bland annat krosslicensieringer av tekniker. Då Samsung är världens största tillverkare av flashkretsar kommer Seagate ska få tillgång till teknologi och komponenter för SSD, hybriddiskar och andra produkter som använder flashkretsar. Seagate kommer också utöka sin kundkrets i Kina och Asien genom Samsungs befintliga kontakter.

Samsungs hårddiskdivision har haft problem med lönsamheten en längre tid och Apple har identifierats både som Samsungs största kund men även en av de bidragande orsakerna att konsumenterna har förändrat sina köpvanor genom iPad och MacBook Air och det därför har sålts färre netbooks och hårddiskar.

Nu återstår endast tre huvudaktörer inom hårddiskindustrin, Seagate, Western Digital och Toshiba.

Läs hela pressreleasen

Källa: Seagate

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.