Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TEST: Desktop DUO & ExpressCard för MacBook Pro

Jag har under en dryg månad använt en Cupertino Desktop DUO och en DUO-R låda med ett SATA II ExpressCard 34.

Desktop DUO hårddiskchassi
Chassit är kompakt och tar liten plats på skrivbordet. Diskarna sitter i slädar som gör att man väldigt enkelt byter diskarna. Kvalitetskänslan är påtaglig i plåtdetaljerna. Det har använts rejäl plåt i diskslädarna och i chassit och passningen på plåtdetaljerna är mycket bra. Det som drar ner intrycket är plastdetaljerna som tyvärr är rätt fula och ger intrycket av att vara hafsigt formgivna och gjutna.

Fast efter några år som macanvändare kanske man blivit lite bortskämd med detaljfinishen och har rätt höga krav innan man tycker det känns snyggt. Vikten hamnar på ca 2,8 kg komplett med laddare och diskar. Chassit står stadigt i plastsockeln som har bra gummitassar.

Hur man ska placera sin låda är inte så självklart, man ser ju enkelt vad som är framsida och baksida, men det finns tyvärr ingen logik i vad som passar som vad visade det sig. Framsidan är i mitt tycke ingen framsida, det är framförallt baksidan man vill koma åt att pilla på, det är där sladdarna kopplas in och det är där strömbrytaren sitter. Hade de bara satt indikatorlamporna där också så skulle det kunnat vara den självklara framsidan.

Både DUO och DUO-R-lådan har alltså strömbrytaren på baksidan av chassit (se bild 1).
Jämte strömbrytaren på DUO-R-lådan sitter switchen för att byta raid-läge. Detta gör att man av misstag kan flippa över från RAID-1 till RAID-0 innan man startar, vilket innebär att man har förlorat sin data! Jag har lyckats med detta en gång, men som tur var så hade jag inte hunnit lägga in något som jag inte redan hade backupat på diskarna.

Fläkten på DUO-lådan låter som om den jobbar med konstant varvtal oavsett temperaur, i varje fall har jag inte lyckats pressa den till att varva upp, eller ner.
DUO-R-lådan däremot verkar ha problem med styrningen av fläkten, då varvtalet ökar och minskar om vartannat hela tiden, oavsett hur mycket diskarna jobbar..
Luftströmmen blir faktisk ljummen, så fläkten där i DUO-R nytta, men varvtals-ändringarna gör ljudet irriterande. Detta kanske kan bero på diskarna som används. Jag har bara testat med mina Western Digital. I vilket fall så upplever jag DUO-lådan betydligt tystare, även om den hörs så irriterar den inte på samma sätt som DUO-R.

SATA II ExpressCard 34
Kortet använder drivrutiner från Silicon Image med vilka det fungerar i både OS X och Windows XP.

ExpressCard-platser tycks generellt har en halvtaskig passning och sitter bara snäppet bättre än Firewire400-kontakter. Datorn och chassit bör alltså stå stilla för att inte riskera att man plötsligt tappar kontakten med disken. Den enda kontakt som lämpar sig att sitta i medan man till exempel har datorn i knät i soffan eller fåtöljen är väl USB som sitter ganska bra och motstår lätta ryck i sladden. Men USB 2 inbjuder inte direkt till att användas som anslutning för utrymme för filer man arbetar med. Så av det användbara jag testat så sitter ändå ExpressCard34 säkrast, utan att för den sakens skull sitta bra.

Tyvärr går det inte att boota OS X från expresscardplatsen i min MacBook Pro.
Detta beror på att MacBook Pros ExpressCard-plats inte startas upp innan datorn bestämmt sig för vilken disk den ska starta ifrån.
För att kortet ska startas tidigare och tillåta boot krävs EFI-drivrutiner. Några sådana drivrutiner har inte Silicon Image fixat, men man kan ju hoppas att sådana dyker upp i framtiden.

Jag har bara hittat en riktig bugg. Det är lite vanskligt att mata ut kortet och mata in det igen. Med de senaste drivrutinerna, som Silicon Image lade upp i slutet av december, blev det bättre, men det har hänt även efter, att datorn får rullgardin och man tvingas starta om då man matar in kortet en andra gång utan omstart emellan.
Det finns en till, även om den är rätt harmlös: När man har matat in kortet så dyker det upp en symbol i meny-raden, det är där man stänger av kortet.
Här identifieras inte kortet som ett ExpressCard utan som ett PCCard. Det skiftar dessutom mellan att visas som okänt kort eller SATA-kort (se bild 2 och 3). Detta spelar givetvis ingen roll överhuvudtaget, bara en sådan grej som jag inte tycker borde finnas och som antagligen är lätt fixat.

Jag jobbar huvudsakligen med CAD på min mac, och tvingas tyvärr göra detta i Win XP med Boot Camp. Jag har därför störst behov av att disken kan läsa in många små filer snabbt. Detta gör både DUO och DUO-R i rasande fart. Dessutom ger DUO-R-lådan mig möjligheten att ha min data tryggt speglade på två diskar.
Nytta av att skyffla stora filer snabbt har jag i princip bara när jag redigerar filmsekvenser från animering inför t.ex presentationer. Detta gör jag i OS X och med iMovie, och det går såklart otroligt mycket snabbare än med den interna disken i min MBP, men jag upplever den även snabbare än vår FW800-disk (500GB Lacie).
FW800 är snabbt, men i teorin ska SATA II/ExpressCard vara bra mycket snabbare.

Jag har så klart gjort ett antal benchmarks med programmet Xbench.
Xbench är kanske inte känt för att vara det mest tillförlitliga programmet, testresultaten varierar en aning gång från gång man kör ett test, och är så klart till stor del beroende av vilken typ av hårddiskar som använts. Därför har jag försökt att ange ett representativt resultat utifrån en serie tester:
Typiska värden ser ut ungefär så här med de diskar jag har använt (320GB Western Digital Caviar RAID Edition 16 MB Cache 7200 rpm):

DUO-R-lådan
I RAID 0:

I RAID 1:

DUO-lådan

Sammanfattat tycker jag att hastigheten på hela linan verkar bra, och det känns motiverat att uppgradera diskarna till något snabbare.

Mer info: http://www.cupertino.se/reseller/

Kommentarer
19 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.