Apple säljer användarinformation till annonsörer?

Den 23 december lämnades en stämningsansökan mot Apple in i San José, CA. Stämningen handlar om att Appe via App Store loggar vilka appar som användarna laddar ner, hur ofta och hur länge appen används och sedan säljer det vidare till annonsörer.

Detta sker med hjälp av Unique Device Identifier (UDID), ett unikt nummer som finns i varje iPhone, iPad och iPod. Även information som geografisk position, ålder och kön ska ha sålts vidare till annonsörer. Några av apparna som nämns samarbeta med Apple är PaperToss, Pandora, The Weather Channel och Dictionary.com.

Apples policy är att alla program i App Store granskas noga och ingen information om användaren sprids vidare utan att användaren godkänner det.
Apple har ännu inte kommenterat stämningen.

Källa: Bloomberg

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.

Apple har länge utvecklat en bildskärm baserad på tekniken micro-LED, och den är nu redo att integreras i nästa Apple Watch.

Bolaget Magine lägger ner sin svenska TV-tjänst, efter att inte fått igenom avtal med Visat och TV4.