Freehand blir MX-program

Macromedia har släppt en ny version av sitt illustrationsprogram Freehand. Programmet får tilläget MX och tar därmed plats i Macromedias stora MX-familj.

Freehand 10 upplevdes som väldigt segt och trögt i Mac OS X och vi hoppas att MX-varianten fungerar bättre.

Snabb översikt om nyheter i Freehand MX

1. Macromedia Studio MX-gränssnitt
Utforma på en flexibel och integrerad arbetsyta som är gemensam för alla Macromedia Studio MX-produkter.

2. Ny objektpanel
Arbeta på en central plats där du snabbt kan inspektera och ändra objektegenskaper, arrangera attribut och redigera grafik- och textstilar.

3. Flera olika attribut
Ge dina utformningar och illustrationer mer visuella effekter. Du kan använda och arrangera ett obegränsat antal linje-, fyllnings- och effektattribut på en enda vektor eller ett textobjekt.

4. Live-effekter
Lägg till nya vektoreffekter såsom böjning, skisser och omvandling, såväl som bitmappseffekter såsom fasning, oskärpa och genomskinlighet, på ett helt objekt eller på markerade objektattribut.

5. Kopplingslinjer
Kartlägg informationens arkitektur, dataflöden och webbplatskartor snabbt och enkelt genom att definiera ihållande förhållanden mellan objekt – med fullständigt ändringsbara linjestilar.

6. Live-redigera primitiva grafiska objekt
Omforma primitiva grafiska objekt snabbt och enkelt, samtidigt som de förblir ändringsbara.

7. Oemotsvarad Macromedia Flash MX-integrering
Presentera dina utformningar online med förbättrad integrering mellan Macromedia Flash MX och FreeHand MX.

8. Flash-åtgärdsverktyg
Dra och släpp ActionScript-kommandon för navigering.

9. Nya kreativa verktyg och stöd för alfakanaler
Förverkliga din kreativa vision på nya sätt med djup-, vektorraderings- och övergångsverktyg samt dra nytta av fullt stöd för alfakanaler.

10. Avancerad Fireworks MX-integrering
Optimera dina illustrationer för webben med förbättrad Fireworks-integrering.

Läs mer på Macromedia.se

Vår användare malen skrev om detta redan den 10 februari.