Test: Railroad Tycoon 3

Det här är inget nytt spel. Faktum är att det släpptes i sin första version 2003. Året efteråt kom Mac OS X-versionen (som fungerar med OS X 10.2.8 eller senare ).

Men det säljs fortfarande på Apple Store för dyra pengar och går faktiskt att spela utan några problem på Snow Leopard. Så därför vill jag tipsa, och varna, för detta spel.

Och jodå, jag är alldeles galen i tågspel, i synnerhet Railroad Tycoon som jag började spela när ur-versionen kom för MS-DOS 1990.

Men tiden har inte varit snäll mot den här spelserien. Redan 1993 kom uppföljaren, Railroad Tycoon Deluxe, som skaparen Sid Meier inte hade ett jota med att göra, och 1998 köpte PopTop Software rättigheten till namnet och utvecklade sedemera Railroad Tycoon II. Som sög. Grafiken var pinsam, gränssnittet var plottrigt och det var helt enkelt ivägen för själva spelet, ett problem som orginalversionen inte hade. Första versionen av Railroad Tycoon hade ett enkelt gränssnitt, primitiv grafik och i princip inget ljud att tala om över huvudtaget. Men det var fortfarande roligt att spela. Railroad Tycoon 2 fokuserade mer på ytan och sjävla spelidén gick liksom förlorad någonstans på vägen.

Så kom då Railroad Tycoon 3. Ett spel som vilket tidigare nämnts har några år på nacken. Grafiken ser dock fortfarande oförskämt fräsch ut och kör man det på en hyfsat modern Mac så har man definitivt inget att klaga på prestandamässigt. Men även här är gränssnittet ett problem.

Det är helt enkelt inte logiskt och det är lätt att göra fel. Vad värre är så finns det exempelvis ingen möjlighet att radera spår man byggt fel och få pengarna tillbaka om man råkat bygga vidare efter att man exempelvis satt en bro på fel ställe. Då åker bulldozern fram och pengarna går förlorade. Grafiken är också ganska mörk och det är svårt att de detaljer i landskapet. I utmärkta Railroads!, som Sid Meier var med och utvecklade som en egen uppföljare till Railroad Tycoon (och som tyvärr endast finns för Windows) flyttar hus på sig när man ska dra räls exempelvis genom en stad, men i Railroad Tycoon 3 får man zick-zacka sig fram genom bebyggelsen vilket blir fult och dessutom bromsar ner tågens hastighet.

När man ändå är inne på minussaldot: räls kan läggas i 90-graders vinkel vilket är minst sagt orealistiskt. Uppenbarligen har spelets designers inte särskilt stor erfarenhet av hur man kör tåg.

Railroad Tycoon 3 har också problemet med sin AI. Den lär sig väldigt långsamt och det är helt enkelt inte tillräckligt svårt motstånd om man har lite erfarenhet av spelet. Det är snyggt men gränssnittet lägger hela tiden sina fingrar emellan och det är vansinnigt irriterande.

Är du lika galen i tågspel som mig, och ännu inte hittat ett du gillar: installera Windows och kör Railroads! istället. Det är fullständigt lysande. Railroad Tycoon 3 är det inte, och att Apple Store fortfarande säljer spelet för hutlösa 599 kronor är inget mindre än en skandal. Låt gå att det faktiskt fungerar utmärkt under Snow Leopard (efter att ha installerat Rosetta) säger väl mer om Mac OS X än om spelet i fråga egentligen.

Köp inte.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
9 svar

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.

Med IOS 11 blir IOS världens största plattform för förstärkt verklighet. Apple har släppt ramverkat AR Kit till utvecklare som visar upp möjligheterna i flera videoklipp.

Som utannonserat under WWDC har Apple nu gjort en första betaversion av IOS 11 för Iphone och Ipad tillgänglig för allmänheten.