68% av svenskarna följer köpråd från forum

De sociala nätverken blir allt viktigare när vi ska bestämma vad vi ska köpa. Två tredjedelar (68 procent) av svenskarna säger att de har inspirerats till köp efter att ha läst om en produkt i sociala medier, enligt E-barometern, som tas fram av Posten och Handelns utredningsinstitut.

Böcker, datorer, hemelektronik, filmer och kläder är det vi lockas mest till att köpa efter att ha varit inne på bloggar och forum.

Eva Ossiansson, forskare i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, ger två exempel på företag som har lyckats nåt ut genom sociala nätverk.

- Apple har varit väldigt duktigt på att vara i takt med konsumenterna, bland annat med Iphone och Microsoft har försökt få med kunderna i sin utvecklingsprocess, säger Eva Ossiansson.

Läs mer på DN.se

Fråga: Läser du på forum och bloggar innan du väljer vilken produkt du ska köpa och var du ska köpa den?

Kommentarer
15 svar

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.