Google Chrome kan få inbyggd annonsblockerare

Google planerar att införa en funktion för att blockera störande annonser i den populära webbläsaren Chrome, enligt uppgifter till Wall Street Journal.

Apples webbläsare Safari har redan gjort det enkelt för användare att installera och använda tillägg som blockerar störande reklamannonser och så kallad tracking. Enligt Wall Street Journal planerar nu #Google att bygga in liknande funktionalitet i sin webbläsare Chrome.

Enligt uppgifter till tidningen ska #Chrome automatiskt kunna filtrera bort reklam som försämrar amvändarupplevelsen. Kanske kan även annonser döljas som bryter mot etikettsreglerna uppsatta av organisationen Coalition for Better Ads. Detta inkluderar bland annat popup-rutor och videoklipp som spelas upp automatiskt.

Google har inte kommenterat uppgifterna, men enligt rapporten kan den nya funktionen presenteras inom de närmaste veckorna. Sökjätten uppmanas fortfarande arbeta på detaljerna kring vilken reklam som ska blockeras, och har ännu inte helt fattat något beslut gällande funktionen.

Kommentarer
4 svar

Amanda, Andreas och Ida pratar om ljudbokstjänster, Ipad Pro och One Plus 5, en mobil som lånar friskt från Apple.

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.